top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverNicole

|| Tijd en stilte ||


Tijd lijkt snel te gaan als je plezier hebt, en langzaam als je je verveelt. hoe zwaar het kan voelen als je rouwt en hoe het stopt als je verliefd bent.

Leuke en gezellige momenten met vriendinnen. Of een lange knuffel van mijn partner. Of als ik mijn vader mijn naam hoor zeggen.Dat zijn van die momenten dat tijd even niet bestaat. En daar kan ik oprecht van genieten.De laatste tijd merk ik dat bepaalde facetten van tijd heel kostbaar zijn. Tijd die je samen hebt, die je heel lang hoopt te hebben en dan in keer wordt die tijd anders ingedeeld. Of hij is zelfs helemaal op.


De rust die het coronavirus met zich mee heeft genomen heb ik inmiddels omarmt. En vele met me zoals ik om me heen hoor. Minder verplichtingen, minder sociale druk en meer tijd voor dingen die er toe doen. Tijd om gewoon een uur in een boek weg te duiken of een heerlijke wandeling in de frisse buitenlucht. Op een of andere manier gunnen we onszelf dat ook iets meer.


Ik kan heel goed tegen stilte en weet daar goed mee om te gaan. Het moment dat je op kijkt vanuit je boek en ineens die intense stilte ervaart. Helemaal alleen in huis. Geen geluiden om je heen. Alleen enkele geluiden die van buiten uit heel stilletjes binnenkomen. Die momentjes zijn erg waardevol voor mij.


Sinds deze week ook meer stilte in andere dingen gecreëerd. Mijn favoriete plek in huis, social media, mijn kledingkast. En als ik eerlijk mag zijn valt het me absoluut niet tegen. Stilte in mijn hoofd door het verminderen van sociale druk, mezelf kunnen zijn maar vooral voor mezelf opkomen. Door dingen te accepteren zoals ze zijn, hoe lastig het soms ook is. Voor mij betekent dit denk ik vooral toegeven en rust nemen. Niet iets wat in mijn aard zit maar wat ik nu, ik me er aan toe geef, als fijn kan ervaren.


Door meer rust en stilte te maken, maak ik onbewust ook meer tijd. In sommige gevallen gaat de tijd wat langzamer. Soms als ik aan het lezen ben gaat het ineens wat sneller, maar wel op een goede manier. Meer tijd betekent meer ruimte om dingen te doen waar ik energie van krijg. Een win-win situatie waaraan ik wel kan wennen.


En voor nu, ga ik stilte genieten.


Liefs Nicole





bottom of page