top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverNicole

|| Gezonde voeding ||

Een goede voeding is belangrijk en essentieel. Maar wat is goede voeding nu? Wat zijn goede eetgewoontes? Hoe zit het met vetten, koolhydraten en eiwitten? Vandaag een afspraak gehad bij de DeFysiocoach. Mijn doel is een beter, gezonder en een gevarieerd eetpatroon. De eerste stap is gezet. Weer een stuk wijzer geworden in hoe en wat. Nu voor mezelf uitzoeken wat wel en wat niet op het menu te zetten. Op internet ben ik op zoek gegaan naar lijsten over eiwitten, koolhydraten en vetten. Ook heb ik een app gedownload waarmee ik bij kan houden wat mijn inname is. Wat mij opvalt is dat als ik opzoek ga naar deze voedingsstoffen dat overal wel bijna het woord afvallen aan gekoppeld wordt. Mijn doel is niet afvallen maar gezonder eten. Maar toch kom ik weet ik wat hoeveel diëten tegen. Kant en klare voedingslijsten en dieetplannen vliegen over het scherm. Net of dat alles draait om afvallen en diëten. Maar ik denk juist dat het het mooiste is om zelf hier naar op zoek te gaan. Ik heb de opdracht gekregen om de komende tijd in de gaten te houden wat ik eet. Op zoek te gaan naar alternatieven en nieuwe dingen. Nieuw/ander voedsel te proberen. Een week vegetarisch te eten. Kijken en voelen wat het met je lichaam doet. Geen dieet van een paar weken maar een proces dat langer gaat duren. Het is de bedoeling het eetpatroon wat ik nu heb om te zetten in een ander patroon. Dit kost nu eenmaal tijd. Inzicht creëren in wat ik nu eet en wat ik kan veranderen. Voelen en zien wat het met mijn lichaam doet. Hoe zit het met mijn energie? Voel ik me loom of juist energiek.

Afvallen is niet mijn doel. Afvallen, gewicht en alles wat er bij komt kijken heeft een groot gedeelte van mijn leven een bepalende invloed gehad. Nu durf ik met trots te zeggen dat het mij niet meer boeit. Ik ben blij met mijn lichaam. Mijn blauwe ogen met lange wimpers, mijn "nieuw" mooi gebit waarvoor ik angsten aan het overwinnen ben, mijn lange vingers die handig zijn met piano spelen en mijn groot litteken die mij mijn leven weer teruggaf. Maar ook mijn rondingen die er mogen zijn en mijn scheve tenen die ik heb geërfd als familiekwaaltje. Dit alles maakt mij als persoon hoe ik eruit ziet en hoe ik me voel. Als mensen daar problemen mee hebben dan laat ik ze wel weten waar het gat van de spreekwoordelijke deur is. Het heeft me zoveel meer rust gegeven om daar niet iedere dag meer een strijd van te maken. Ik wil kunnen genieten van het leven. Er zijn teveel dingen in mijn leven en omgeving die me hebben laten zien dat het leven kort is. Geniet en maak mooie herinneringen. Laat belangrijk zijn wat er echt toe doet.

Ik let echt wel op wat ik eet. Wil ook gezond zijn. Maar het is niet bepalend in mijn leven. Hier niet obsessief mee omgaan maar op een gezonde manier is het doel. En ik wil nog even benadrukken dat ieder dit op zijn eigen manier kan doen. Helpt het jouw om een speciaal dieet te volgen? Heb je hier wekelijkse of dagelijkse steun in nodig? Alles is goed. Zolang het goed voor jezelf is en het gezond blijft. Ik heb het nodig om het zelf te ontdekken en ervaren met behulp van een coach. Dus voor de komende kerstdagen zeg ik... Geniet samen (zover het coronatechnisch gezien kan) en maak mooie herinneringen. Koester jezelf en je dierbare.

Liefs, Nicole




bottom of page