top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverNicole

|| De magie van muziek. ||

Alles kan mooier, zachter, dramatischer, intenser, enger en spannender worden met muziek. het kan je humeur veranderen of juist versterken. Muziek is altijd al een belangrijk onderdeel van mijn leven. Begin toen ik startte met dansen rond mijn zesde. Later na begon ik zelf muziek te maken tijdens de muzieklessen. Uit mijn dansperiode staat de Shoop-shoop song als allereerste herinnering in mijn geheugen. Mijn eerste dans op het hele grote podium, ik was denk ik een jaar of zes. Heel spannend want op een gegeven moment moest ik helemaal vooraan in de lange rij staan. En iedereen kon alleen mij zien. Man, wat vond ik de spannend. Het dansje is me ook altijd bijgebleven.


Op de mavo kwam ik in contact met de muziek van the Cranberries. En dan speciaal met de cd "No need to argue". Ik kwam uit een lange periode van gepest worden op school en voelde me ontzettend onzeker. En een van de populaire meisjes had me uitgenodigd om samen aan een opdracht te werken. Bij haar thuis. Deze cd lag bij haar thuis en we beluisterde hem samen. Ik was opslag verkocht. Ik zou en moest die cd zelf hebben. Het werd een hele gezellig middag. Muziek was in de tijd heel belangrijk voor me. Ik had toen maar 1 persoon op school waarmee ik bevriend was. Dus ik voelde me vaak alleen in die tijd en muziek was dan alles voor me. Maar die dag veranderde er wat.


Het was voor mij dus ook wel heel duidelijk dat deze album niet in mijn vinyl collectie mag ontbreken. Wat bleek, ik moest wachten tot 13 november voordat hij weer op vinyl uitkwam. Als het goed is komt de postbode hem morgen brengen. Eindelijk na maanden wachten. Even voel ik me weer een puber, helemaal verliefd op de muziek. Wat zal ik morgen met mijn gevoel weer even jong zijn en in gedachten weer met een discman rondlopen door de verlaten gangen van school. En later 's morgens vroeg door de stille straten van Eindhoven op weg naar mijn studie. Of vanuit de beregende raam van de trein de middag zien veranderen in de avond. In de schemer. Mensen gaan naar huis en over branden lampen, dan heerlijk wegdromen met een goed muziekje. Ik koester zo'n momenten.


Muziek loopt als een rode draad door mijn leven en van moment tot moment verandert het genre. Maar het is altijd aanwezig. Soms bepaalt het mijn humeur, ik kan er op wegdromen en het poetst nu eenmaal fijner op die goeie muziek uit de jaren negentig. Maar op goede muziek kan ik ook een one-woman-show weggeven in de auto.


En nu?

Wachten op de postbode. Nog één nachtje slapen.


" Life is one grand, sweet song, so start the music. "


Liefs,

Nicole




bottom of page