top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverNicole

|| Boek of e-reader? ||

Jarenlang heb ik gezegd dat ik geen maar dan ook echt geen e-reader wilde hebben. Er gaat immers niets boven een echt boek. De geur van oude boeken, de verschillende kaften en soms de mystiek. Maar nu ben ik toch overstag gegaan. het eerste boek via de telefoon gelezen. Maar toch opzoek gegaan naar een e-reader. Maar dan komt het…. welke reader is nou goed? Wat navraag bij mijn schoonzus en online gedaan. Het werd een Kobo Nia. prachtig en handzaam ding. In plaats van eindeloos series kijken op netflix of amazon lees ik nu boeken alsof het niets is.


En dan het belangrijkste. Met welk boek ga je beginnen. Een boek moet spanning hebben, onverwachte wendingen en heldere en goede personages. Via de gratis boeken ( blijf een Hollander he) kom ik bij een spannend boek uit. Het systeem werk dan zo dat je het eerste boek in de serie gratis kunt lezen en de rest moet je betalen. Na drie boeken uit de serie te hebben gelezen ga ik toch voor een plus versie van Kobo. Dat loont tenminste.


Inmiddels ben ik bij boek 6! Het is niet zo dat die boeken als ze op papier waren heel erg dik zouden zijn. Maar de serie leest lekker weg. In plaats van voor de tv hangen, hang ik nu in mijn luie stoel met een fleece deken en een goed boek. Totale stilte op de achtergrond en een kop warme chocolademelk binnen handbereik.

Als ik ‘s avonds naar bed ga lees ik nog wat hoofdstukken weg voordat ik ga slapen. Ik ben verkocht. Inmiddels ben ik er achter dat deze serie uit veel boeken bestaat dus ik kan nog even vooruit.


Even helemaal in een boek wegkruipen en de wereld om je heen vergeten. Heerlijk, als kind kon ik dit al goed. Mijn nichtje vertelde laatst dat als ze aan het lezen is het soms lijkt alsof ze er zelf bij is. En dat ze kan zien hoe een verhaal eruit ziet. Trotse tante hier! Ik begrijp haar helemaal. Ik lees in plaatjes en vorm altijd een beeld bij het verhaal en de personages. Daarom vind ik het nooit fijn om een verfilming te kijken als ik het boek al gelezen heb. Hou het liever zoals ik het zelf heb gecreëerd. Deze werelden verken ik graag. Het hielp me als kind al om even helemaal alleen te zijn en op te gaan in het verhaal. Niets zo spannend voor een kind als de wereld van de grote vriendelijke reus of de avonturen van Ronja de roversdochter. En toen had je nog de sprookjes van Lecturama. Cassettebandje in je radio en meeluisteren met het boek, op mijn buik in bed liggend met de deken over mijn hoofd getrokken. Heerlijke momenten waren dat.


Het fijne van de ereader is dat hij handzaam is en met de degelijke hoes eromheen kan ik hem overal mee naartoe nemen. Tijdens mijn pauze of het wachten bij een afspraak.

En nu? Ik start inmiddels aan boek 6 van de serie en vind het heerlijk. Weg in de wereld van boeken.


Fijn weekend!


Liefs,

Nicole




bottom of page